InTilburg Campagne “In GroeiTuin013 komen planten én mensen tot bloei”

Dit verhaal begint bij smaakmaker Dries Michels, chef-kok, chocolatier en culinair ondernemer. Hij schildert met smaken. In zijn bonbonboetiek Friandries en zijn horecazaak De Graanhandel, waar hij mede-eigenaar en chef is, combineert hij unieke producten, eigenzinnige combinaties en bijzondere technieken. In de campagne “In Tilburg” schittert hij met een item over het onderwerp “In Tilburg houden we van goed eten”. Hij maakt dingen die hij zelf zou willen eten of drinken en gaat voor korte lijntjes tussen tuin en bord want “wat je van dichtbij haalt, smaakt en voelt het beste”.

In Tilburg hoef je dan niet ver te zoeken. Slechts vijftien minuten fietsen van het centrum ligt GroeiTuin013, een biologische tuin waar enthousiaste mensen samen groenten, fruit, bloemen en kruiden verbouwen onder professionele begeleiding. Maar er gebeurt nog veel meer: “Verbinden is ons grote thema,” zegt Hein van den Hurk. “Mensen, organisaties en maatschappelijke domeinen komen hier samen in onze tuin.”

Hein is directeur van Stichting Het Werkt, de Tilburgse zorginstelling achter de tuin. Hij praat even liefdevol over de tomatenoogst als over de ontmoetingen:

“Planten en mensen groeien op dezelfde manier. Groei ontstaat alleen bij een vruchtbare bodem. Voor onze planten betekent dat een rijk bodemleven en voldoende biodiversiteit. En onze deelnemers vinden voeding bij elkaar. In onze biodiverse mensenomgeving, zou je kunnen zeggen.”

Zo tuinieren gepensioneerde carrièretijgers zij aan zij met zorgcliënten met bijvoorbeeld een licht verstandelijke beperking: “In de tuin versterken ze elkaar. Leren ze van elkaar. En bouwen ze samen aan iets moois. Deze uitwisseling wordt door iedereen als heel waardevol ervaren.”

Met gedoseerd ingrijpen laten we de natuur en de mensen lekker hun gang gaan.

Geloof in het spontane

Vanzelfsprekend zijn er coördinatoren en tuinders aanwezig om alles in goede banen te leiden. “Wij geloven daarbij in een combinatie van bewuste doelen en een spontaan proces,” legt Hein uit. “We maken een teeltplan, bemesten, zorgen ervoor dat de juiste planten naast elkaar staan. Als er onder de deelnemers iets niet lekker loopt, maken we dat meteen bespreekbaar. Met gedoseerd ingrijpen, laten we de natuur en de mensen lekker hun gang gaan. De tuin floreert door de kracht van het collectief. En daardoor ontstaan de mooiste kruisbestuivingen. Tussen deelnemers onderling, maar ook met bezoekers of Tilburgse horeca.”

Vers van het Tilburgse land

Om de rijke akkers, tjokvolle kassen en het met liefde ingerichte winkeltje te bombarderen tot dé groentevoorraad van Tilburg, is een brug te ver. Daarvoor is de oogst simpelweg niet groot genoeg. Toch weten culinaire Tilburgse pareltjes zoals GIST, De Graanhandel en Auberge du Bonheur de weg naar GroeiTuin013 prima te vinden: “Zij nemen af wat we hebben. Dat aanbod verschilt per week, dus we kunnen onmogelijk in alles voorzien. En dat hoeft ook niet, want zij geloven sowieso in de toegevoegde waarde van wat we doen. Ook leuk om te benoemen: onze vrijwilligers mogen gratis meenemen wat ze nodig hebben en ons culinaire team maakt soep en jam met producten uit de tuin.”

Citymarketing x Dries x Simone Michielsen 3

 We staan hier écht voor elkaar klaar. Dat vind ik nou typisch Tilburgs.

De samenwerkingen met Tilburgse horeca, maar ook met onderwijsinstellingen zoals Yuverta en Tilburg University, laten zien dat het in de mooiste moestuin van Tilburg écht niet alleen maar om ‘people’ en ‘planet’ draait. “Ook de derde p – die van ‘profit’ – is bij ons aanwezig,” zegt Hein, “al is de economische waarde die we genereren bescheiden.”

Citymarketing x Dries x Simone Michielsen 2

Schouder aan schouder

“Alles wat we ondernemen en organiseren, toetsen we aan drie dingen: het moet bijdragen aan verbinding, aan een gezonde leefstijl én aan een mooier Tilburg. Dat blijkt in de praktijk stiekem best eenvoudig. Wat helpt, is dat de gemeente veel vertrouwen in ons concept heeft en in ons durft te investeren. Ook weer een mooi voorbeeld van verbondenheid. We staan hier écht voor elkaar klaar. Dat vind ik nou typisch Tilburgs.”

Bron: Tilburg Citymarketing
Kijk voor het volledige verhaal op: https://www.intilburg.com/nl/Dries

GroeiTuin013 werkt samen 

GroeiTuin013 is een initiatief van Stichting Het Werkt. Maar we doen het natuurlijk niet alleen. Dit prachtige project is mogelijk dankzij de betrokkenheid, steun en inzet van vele mensen, fondsen, organisaties en bedrijven.